Taky se vám stalo, že jste jeli na festival, do kempu, na delší trasu nebo jinam a museli jste plánovaně nebo i neplánovaně přespat v autě? Přespat se dá i ve staré dobré Octavii, nebo jiném osobáku. My sami občas přespíme v našem starém Hyundai, protože po sklopení sedaček se tam dá lehnout. Není to na dlouhé pobyty, ale na víkend dobrý. 

Jedna z věcí, se kterou se člověk potká i když se nezabývá alternativním bydlením jsou obytné auta nebo karavany. Karavan asi každý zná. Buď vídáme ten starý, který majitelům slouží už desítky let a nebo si někteří představíme ten obrovský bejvák, který stojí přibližně stejně peněz jako nový dům. 

Pojďme si o tom říct něco víc. Na toto téma se dá dívat hodně ze široka a nejde téma obsáhnout v jednom článku. 

 

Dnes si popíšeme spíše tu úřednickou část

Kromě obytných karavanů nebo obytných přívěsů se často dělá obytňáček z nákladního auta typu tranzit, kamion, autobus nebo čehokoliv, co vás napadne. Maringotky a tiny housy dnes vynecháme úplně.

 

Co všechno se u přestavby aut řeší?

Začíná to podrobným plánem na rozmístění a skládání každého kousku. Ale musí se řešit i okna, izolace, odhlučnění, vnitřní obložení, elektroinstalace, podlaha, nábytek a vybavení, topení, solární panely, pitná voda, odpadní voda a samozřejmě nesmíme zapomenout, že bez úřadů to taky úplně nepůjde. 

 

Pojďme začít s tím méně zábavným. Legalizace.

Pokud si nekoupíme přímo obytný automobil, či karavan, ale chceme si auto předělat z dodávky nebo jiného stroje, tak musíme nahlédnout do techničáku a upravit to v papírech na obytný automobil. Většina aut, které se takhle přepisují, jsou totiž nákladní. Nejprve si dodávku přestavte a až po tom řešte byrokracii.

Jako vždy a se vším, chceme-li mít jistotu, je dobré jít na správná místa a doptat se tam. Informujte se na svém městském úřadu – odboru dopravy. Měli by být schopní vám poskytnou veškeré informace co potřebují k tomu, aby jste vše správně legalizovali.

Ta jednodušší a nepřekvapivě dražší varianta je, že oslovíte firmu, která se tím zabývá. A ti už vše zařídí.
Nebo si to zařídíte sami. 

Kdyby vám někdy někdo tvrdil, že je potřeba souhlas výrobce automobilu, tak to není pravda. Dříve to tak bylo. Je to stará věc, která dnes už není platná. 

 

Zajeďte si na vaši stanici technické kontroly 

Na STK potřebujete klasickou technickou a měření emisí jako u každého jiného auta a 2 další protokoly:

  1. Technický protokol jednotlivě přestavěného vozidla k provozu na pozemních komunikacích – to obsahuje popis změn na vozidle. Velké TP už nejsou a při první změně vám ho vezmou, nebo znehodnotí, informace o vozidle zůstávají pouze v databázi Ministersva dopravy. 
  2. Revize plynu a elektřiny. Pokud plyn nebo elektřinu v dodávce nemáte, tak revize není potřeba. U revize to nemusí být snadné. Někteří revizní technici mohou požadovat nesmysly typu „přístup k plynu z venku dodávky“ apod. Osobně doporučuji rovnou vyhledat specialisty, kteří se zabývají obytnými auty a raději si zajet dál, než dva týdny telefonovat revizorům v okolí, kteří to uvidí poprvé v životě a nebudou si s tím vědět rady. 
 
Když mám obytňák, kam ho umístím?

Výhoda všech výše zmíněných vozidel je ta, že na ně nepotřebuji stavební povolení. MOŽNÁ! 

Pokud naše auto, přívěs nebo karavan postavíme na náš pozemek např. v zahrádkářské kolonii, odmontujeme mu kola, připojíme ho na vodu, odpady a elektřinu, pak toto vozidlo ztratí mobilitu. A nejen při připojení těchto inženýrských sítí. Často stačí jen prasklá a steřelá kola. Už několik soudů rozhodlo, že karavan se stal výrobkem plnící funkci stavby a majitel to musel řešit!!!

A teď pozor. Tento odstavec bude náročný! 😜

Obytný přívěs, který bude posouzen jako výrobek plnící funkci stavby, sice nebude vyžadovat vydání souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru ani stavebního povolení, ale bude vyžadovat povolení umístění stavby (v tomto případě postačí povolení ve formě územního souhlasu – nebude potřeba územní rozhodnutí o umístění stavby). Jsou to nelidské termíny, ale bohužel moc nejsou alternativní nebo lidštější názvy.

Doporučuji si tedy hlídat, aby vozidlo zůstalo mobilní a ideálně aby mělo i platnou technickou. Nicméně – stejně jako můžete vlastnit osobní automobil bez technické, jen ho nesmíte používat, můžete vlastnit i přívěs bez technické. Jen s ním nesmíte na silnice. Vozidlo však nelze legálně odhlásit a nechat si ho, vždy potřebujete protokol o předání vozu k ekologické likvidaci!

Ale znovu upozorňuji. Vozidlo musí zůstat mobilní a nesmí plnit funkci stavby.

Uf, administrativu máme za sebou. Téma bude mít ještě pokračování. Popíšeme si krok za krokem jak přestavět dodávku na obytné vozidlo (tentokrát prakticky) a pak si taky posoudíme, jaké výhody nebo nevýhody jsou u karavanů a kardanových přívěsů.

Jestli chcete slyšet rozhovory na podobné téma, můžete si koupit kongres, kde je mezi mnohými rozhovory zastoupeno i téma „pojízdných domečků.“